Förra årets Barometer byggde på svar från 200 företag, hur många räknar du med ska delta i enkäten i år?
– Min förhoppning är såklart att deltagandet ökar rejält när Barometern blir mer och mer etablerad. En förhoppning är att nå upp till 400 bolag, vilket skulle motsvara ca 10% av den svenska bolagspopulationen.
Att ta fram Barometern tar mycket resurser i anspråk, varför är den viktig för SwedenBIO?
– Vårt grunduppdrag är att bevaka och förbättra förutsättningarna för life science-branschen i Sverige. Dessutom är vi en naturlig sambandscentral för alla som vill lära sig mer om branschen. Så för att kunna göra detta med trovärdighet behöver vi tillgång till riktigt bra data. Bolagsdata från publika källor släpar ofta efter nästan två år, så för att få en korrekt nulägesbild behöver vi förlita oss på enkäter. Och här är vi helt beroende att alla bolag hjälper till genom att svara på frågorna!
– Sen måste jag lyfta våra regionala samarbetspartners. Tack vare deras engagemang och ansträngningar så tar det inte längre så stor andel av SwedenBIOs resurser. Vi lade ner ett stort arbete på att etablera konceptet och bygga samarbeten, men nu blir det lättare år för år.
Vad innebär den här årliga undersökningen för SwedenBIOs medlemmar?
– Våra medlemmar utgör genom sin bredd och antal en riktigt bra representation av branschen. Enkäten är såklart öppen för alla bolag, inte bara våra medlemmar, men vi ser fram emot att få extra många svar från vår engagerade medlemsbas. För oss på SwedenBIO innebär enkätsvaren att vi kan erbjuda ännu bättre service till våra medlemmar, exempelvis genom match-making när vi får förfrågningar om en särskild slags bolag i en viss region.
Vad innebär den för branschen som helhet?
– Enkätsvaren gör att vi kan förmedla en uppdaterad och korrekt bild av branschen som helhet, dess framgångar och svårigheter. Denna bild är avgörande för exempelvis politiker, investerare och internationella kontakter som vill förstå Sveriges life science-industri på den generella nivån. Vi hoppas att materialet ska hjälpa branschen att få mer välriktade stöd och även öka intresset för Sverige som life science-nation.
Hur hoppas du att beslutsfattare reagerar på de fakta som presenteras?
– Vi tar mycket seriöst på uppdraget att tillgängliggöra komplex information. Exempelvis inkluderar vi i Barometern en version av Vinnovas nationella statistik på ett sätt som gör den lättare att förstå och relatera till. Vi tror på att genom att presentera data på ett tilltagande sätt, med tydliga budskap, så blir det lättare för beslutsfattare att ta sig tiden att läsa in sig på relevanta data innan de fattar beslut.
Det här är tredje året som Barometern genomförs, hur har du sett att den används?
– Jag har sett bilder från Barometern i många presentationer, särskilt från olika slags samverkansorganisationer. Jag har även sett den distribueras i internationella sammanhang. Jag vet även många paneldeltagare under året som plockat siffror och fakta från Barometern för att belysa särskilda ämnen, exempelvis finansieringsklimatet eller jämställdheten i styrelser.
Hur lång tid tar det att delta i Barometerenkäten?
– Det tar inte lång tid! Om man har koll på sitt bolag tar det ca 10-12 minuter att svara på frågorna.