Bristande investeringar i marknadsföringen av svensk life science

Svensk life science är en sektor med enorm potential, men vi missar miljardinvesteringar, menar SwedenBIO i en färsk debattartikel.

I artikeln, som publicerades den 30 januari i Dagens Industri, framhåller SwedenBIOs vd Jessica Martinsson och Micael Györei, Director Investment Promotion, Invest in Skåne, att investeringarna i marknadsföringen av svensk life science inte motsvarar dess enorma bidrag till samhällsekonomin. Medan länder som USA, Kina och flera EU-länder satsar kraftigt på att marknadsföra sig, bland annat under internationella branschevenemang, riskerar Sverige att hamna på efterkälken.

Debattörerna argumenterar för att politiska åtgärder är nödvändiga för att skapa rätt investeringsklimat. Det krävs ett tätare samarbete mellan den offentliga sektorn och näringslivet för att attrahera de investeringar som behövs. Förslag i artikeln inkluderar ökat statligt stöd för att marknadsföra svensk life science.

“Vi ser det som rimligt att ge life science samma ekonomiska förutsättningar som livsmedelsstrategin. En investering på 20 miljoner kronor skulle göra det möjligt att ha en svensk paviljong vid [Bio Europe] och andra ledande mässor, att marknadsföra svenska bolags lösningar på globala hälsoutmaningar, samt stärka samarbeten mellan svenska och internationella aktörer.”

Du kan läsa debattartikeln här.