På bilden från vänster: Tom Ivar Horvei, COO, Ola Gudmundsen CEO, Marianne Holst, EVP of Regulatory och Laila Agerholm Executive Vice President QA & Compliance
”Det har varit en lång och spännande resa. Redan från början tänkte vi skandinaviskt och etablerade tidigt kontor i både Norge, Sverige och Danmark. Idag när vi är så många fler så är den stora skillnaden att utvecklingen av bolaget går betydligt mycket fortare”, säger Ola Gudmundsen, grundare och vd på LINK Medical från huvudkontoret i Oslo.
Det senaste kontoret öppnades förra året i Finland, i Vantaa utanför Helsingfors och blev då ett tillägg till de andra kontoren som redan funnits ett tag; Oslo, Stockholm, Uppsala, Malmö och Köpenhamn, men finns nu även på plats i London och Berlin som ett direkt önskemål av de nordiska kunderna som vill kunna testa sina produkter på stora marknader.
”Våra tjänster ser lite olika ut i olika länder. Men vi jobbar hårt för att vara samma bolag oavsett land. Det tar ett tag att skapa den bästa strukturen. Fokus har hela tiden varit att vara ett solid och ett tryggt företag. Det innebär att vi lägger mycket tid och kraft inte bara på lönsamhet, men också på att skapa en arbetsplats där folk trivs och där alla medarbetare ska ha möjligheter till en individuell utveckling”, säger Ola Gudmundsen.
LINK Medical har arbetat mycket med sin ledarskapskultur och sin värdegrund. Det är viktigt, säger Ola, och att bolagets kärnvärden spänner över samtliga länder. I det ingår att de anställda ska vara tydliga och snacka direkt med varandra, och att alltid ha ett lösningsorienterat angreppssätt. Sen är det viktigt att kunna mäta framgången. Internt, så att de får koll på hur alla medarbetare trivs genom “Great Place To Work”-metoden, och sen kontinuerliga kundundersökningar för att stämma av så att kunderna är nöjda.
”Vi måste alltid lyssna på och förstå kundernas problemställning och det i sig är en kombination av kunskap och erfarenhet. Vi har även regelverk som ändrar sig över tid och då gäller det att hänga med och ha rätt kompetens för det nya. Att hitta talangerna är en ständigt pågående process”, säger Ola Gudmundsen.
I en föränderlig värld utvecklas hela tiden nya affärsområden, så också i CRO-branschen. Nu senast har LINK Medical, en full service-CRO för läkemedels- och medicintekniska företag, satsat ännu mer på statistik och avancerad data management. Detta är möjligt i nära samarbete med leverantören Viedoc Technologies, samt LINK Medicals data managementpartner i Indien under ledning av bolagets egna data managers -och statistik experter. Det är en global värld bolaget befinner sig i.
”Min vision har varit att alltid hålla vad vi har lovat. Att alltid vara ärliga och trovärdiga. Men sen en viktig del bakom en lyckad expansion tror jag är att bygga på det man har och att rätta munnen efter matsäcken. Det är hela tiden det långsiktiga tänkandet som måste få dominera och man måste ha ett visst tålamod, då ett starkt och bra CRO inte bygges på en dag. ”, säger Ola Gudmundsen avslutningsvis.
Branschen växer och SwedenBIO vill givetvis uppmärksamma det. I veckan publicerar vi därför tre intervjuer med medlemmar som expanderar på olika vis. Detta är del ett av tre på temat “branschens växtvärk”.